KMARCH

 

KMARCh on Euroopassa kehitelty koirafrisbeeformaatti, jonka tarkoitus on rohkaista kaikenlaisia koirakoita kisaamaan. KMARCh on leikkimielinen ja tarkoituksena on pitää hauskaa. KMARCh tulee sanoista Katy Miller And Ruckus Challenge. Kilpailuformaatti on kunnianosoitus Katy Millerille, joka oli Euroopassa uraanuurtava koirakiekkoilija.

 

Suomessa järjestettiin ensimmäiset KMARCh-kisat vuonna 2015.

 

 

KMARChissa on monia lajeja, joista osallistuja saa valita, mihin osallistuu. Kaikissa kisoissa on luokat niin pennuille, noviiseille, kokeneille, pienille koirille ja pareille. Kisoja on enintään viisi ja niistä saadut pisteet lasketaan yhteen lopputuloksen saamiseksi. Neljä lajia pysyy aina samana, mutta yhden lajin päättää aina järjestävä seura.

 

Bottleneck D/A

Kenttä muistuttaa viskipulloa. Lähimpänä aloituslinjaa on neljä saman levyistä aluetta, joiden jälkeen tulee ”pullon kaula” ja ”korkki”.

Aikaa heittojen tekemiseen on 90 sekuntia. Jokainen heitto tulee heittää aloituslinjan takaa. Jokainen koppi, jonka koira saa kiinni, lasketaan. Vähintään yhden koiran tassun tulee olla alueen sisällä ja kopin tulee olla ilmasta otettu. Alueen, jossa koppi on otettu kiinni, määrää koiran takimmaiseksi jäänyt jalka.

Ohjaaja voi myös hakea kiekon, jos koira ei tuo sitä takaisin, mutta seuraavan heitto on heitettävä linjan takaa.

Pisteytys:

1. alueesta saa 0-0,5, 2. alueesta 1-1,5 pistettä, 3. alueesta 2-2,5 pistettä, 4. alueesta 3-3,5 pistettä, 5. alueesta eli pullon kaulasta saa 5-5,5 pistettä ja kaukaisimmasta, 6., alueesta eli korkista saa 7-7,5 pistettä. Ylimääräisen puolikkaan pisteen saa, jos koira tekee kopin kaikki tassut ilmassa.

Aika alkaa kun linjanpitäjä antaa luvan aloittaa. Ohjaajan tulee ennen lupaa ilmaista olevansa valmis.

Aika lasketaan alaspäin minuutin (60 s), puolen minuutin (30 s), kymmenen sekunnin ja viimeisten viiden sekunnin kohdalla. Aika päättyy, kun kuuluttaja tai linjanpitäjä sanoo ”aika”. Jos heitto on lähtenyt ennen ajan loppumista ja koira saa kopin, lasketaan se mukaan.

Kaikenlaiset kiekot ovat sallittuja. Rollereita saa käyttää pennuilla ja vanhoilla koirilla.

Pentuluokkaan tulos kerrotaan 1,5:lla ja veteraaniluokassa tulos kerrotaan 1,2:lla.

Pariluokassa heittäjät vuorottelevat heittojaan yhdellä kiekolla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Freestyle (ja shortstyle)

Aikaraja on 90 sekuntia (shortstylessa 60 sekuntia). Aika alkaa kun ohjaaja heittää kiekon, jonka koira yrittää saada kiinni (aika alkaa silti, vaikka koira ei saisi koppia kiekosta).

Kiekkojen määrää ei ole rajoitettu, mutta kaikkia kentälle tuotuja kiekkoja on pakko käyttää jollain tavalla. Kentälle saa siis tuoda 30 kiekkoa, mutta niitä on pakko käyttää. Kaikenlaiset kiekot ovat sallittuja.

Aikaa lasketaan alaspäin minuutin (60 s), puolen minuutin (30 s) ja kymmenen sekunnin kohdalla. Aika päättyy kun sanotaan ”aika”.

Tärkeintä ei ole täydellinen suorittaminen vaan koirakon iloinen asenne ja esiintyminen.

Freestylea ja shortstylea tuomaroidaan asteikolla 0-10, 0,25 asteikkovälillä. Arvostelukriteeri on DOGS, pareille se on C-DOGS.

Devotion eli omistautuminen:

Tässä arvostelukriteerissä katsotaan koirakon asennetta. Onko koira iloinen, heiluttaako se häntäänsä, vai tekeekö se vain koska se on käsketty tehdä? Tekeekö ohjaaja rutiinilla vai antaako hän kaikkensa? Kuka ottaa kunnian ohjelmasta, koira vai ohjaaja? 

Overdrive, eli fokus kiekkoon:

Tässä kriteerissä tarkkaillaan koiran fokusta kiekkoon. Antaako koira kaikkensa kiekon koppaamiseen, yrittääkö se napata kiekon kaikki jalat ilmassa, onko se innoissaan kiekoista.

Good moves, eli liikkeet:

Tarkastellaan koirakon liikkeitä, onnistumisia ja ohjaajan taitoa palata takaisin ohjelmaan epäonnistuneen tempun tai jonkin muun katkoksen jälkeen.  

Structure eli ohjelman rakenne:

Tarkastellaan onko ohjelma sujuva, liikutaanko liikkeestä seuraavaan sujuvasti, vai tuleeko ohjelmaan katkoksia. Tarkastellaan kiekonkäsittelytaitoja.

Pareille: Coordination eli koordinaatio:

Tarkastellaan toimivatko ohjaajat hyvin yhdessä, ottavatko he toisensa huomioon, eivätkä vain heittele koiralle.    

 

Hot Dog

 Kenttä on hot dogin muotoinen. Se on jaettu viiteen osaan. Neljä osaa on ”sämpylää” ja yksi osa on ”nakki”.

Koiran pitää ottaa kiekko kiinni osissa yhdestä viiteen (ks. kuva). Viimeisenä koira ottaa kiekon kiinni nakki-alueella kaikki tassut nakin sisällä. Jos koira osuu nakkiin aikaisemmin, joutuu ohjaaja siirtymään yhden tason alemmaksi (esimerkiksi tasosta kolme tasolle kaksi).

Aikaa kaiken tekemiseen on kaksi (120 s) minuuttia. Jäljelle jääneet sekunnit muutetaan pisteiksi ja jaetaan kymmenellä, jolloin saadaan lopulliset pisteet. pentuluokassa rollerit lasketaan, jos koira yrittää saada niitä ensin hampaillaan kiinni.

Vain yhtä kiekkoa saa käyttää. Heitot tehdään linjan takaa, joka on määrätty jokaiselle luokalle erikseen (ks. kuva).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fast and furious

Tässä pelissä aika ratkaisee. Koirakko yrittää saada kolme koppia niin nopeasti kuin mahdollista. Jokaisella luokalla on oma aloituslinjansa ja heitot on tehtävä sen linjan takaa. Jokaiset kopit on tehtävä kokonaan tähdätyn linjan takaa. Ensin heitetään lähimmän viivan yli, jonka jälkeen siirrytään aina tähtäämään seuraavan linjan yli. Kun koira on saanut kopin kolmannen linjan jälkeen, on koirakon palattava lähtölinjan yli ajan pysähtymiseksi. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2014 by Suomen Frisbeekoirat ry. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now