Fetch It Far (FIF) - Koirafrisbee-kisan Säännöt

Huom: Tämä on ensimmäinen käännös GCDC koirafrisbeen säännöistä, joten se saattaa sisältää virheitä. Ajantasaiset ja alkuperäiset säännöt löydät täältä: http://www.globalcaninediscchallenge.com/


Ja sitten täällä on peli nimeltä “Fetch it Far”
Epäilen että olitte jo oivaltaneet sen..


Kisaa pisimmästä heitosta johtavat tällä hetkellä (1.9.2017):
Naisista: Spike and Alina Funke - 65.04 m
Miehistä: Bolle and Thomas Fischer - 82.83 m
Paras keskiarvo naisilla on:
Patches and Sandra Funke - 50.48 m
Paras keskiarvo miehillä on:
Bolle and Thomas Fischer - 79.75 m

Sitä mukaa kun kisat etenevät, tilanne muuttuu ja hienosäädämme formaattia. Koska GCDC on erittäin joustava formaattia, säännöt ovat muuttuneet hieman, jotta voimme tarjota teille parhaan mahdollisen kokemuksen.


Joten tässä (tämän hetken) paras tapa järjestää FIF-kisat:



1 kierros: 90 sekunttia ja 3 parasta heittoa mitataan & lasketaan keskiarvo.
-> Kaksi parasta pääsee semi-finaaleihin.
2 kierros: 60 sekunttia 1 heitto
-> Pisimmälle heittänyt pääsee semi-finaaleihin.

Semi-finaalit: 3 heittoa peräkkäin (max. 60 sekunttia/heitto)
-> Kaksi parasta finaaliin
Finaali: 3 heittoa vuorotellen (max. 60 sekunttia/heitto)
-> Pisin heitto voittaa.

 

Kierrosten tarkemmat kuvaukset


Yksi 90 sekunnin erä josta mitataan 3 parasta heittoa ja lisäksi lasketaan paras keskiarvo.
Kaksi parasta osallistuu semi-finaaleihin. Vain ensimmäisen kierroksen heitot lasketaan parhaaseen keskiarvoon.

"Viimeinen mahdollisuus (LCT = Last change throw)"-kierros on kaikille niille tiimeille jotka eivät edenneet ekalta kierrokselta. Kuten nimi selvästi kertoo, kaikki on yhden heiton varassa. Pisin koppi tuo paikan semi-finaaleihin. Jos kukaan ei saa koppia ekalta kierrokselta, kaikki heittävät kerran uudelleen kunnes voittaja saadaan selville.

Semi-Finaaleissa jokaisella kisaajalla on 3 heittoa. Nämä heitot heitetään peräkkäin eli jokainen tiimi heittää 3 kertaa ja sen jälkeen seuraava tiimi saapuu kentälle. Lyhimmälle heittänyt putoaa pelistä pois. Jos joku jolla on osallistumisoikeus semi-finaaleishin päättää keskeyttää ennen LCT:tä. LCT:ssä toiseksi tullut ottaa hänen paikkansa.

FInaaleissa molemmat tiimit heittävät 3 kertaa, mutta tällä kertaa heitot tehdään vuorotellen. Käytännössä tiimi joka heitti toiseksi lyhyimmän heiton semi-finaaleissa heittää kerran ja sitten on toisen tiimin vuoro. Tämä toistetaan 3 kertaa tai kunnes voittaja on selvillä.

 

Kaikki heitot LCT:ssä, semi-finaaleissa ja finaaleissa tulee tapahtua yhden minuutin aikana.
Linjatuomari päättää käynnistääkö hän laskurin vai ei. Jos hän käynnistää laskurin siitä on tiedotettava pelaajalle. LCT.ssä, semi-finaalissa ja finaalissa vain pisin heitto ratkaisee. Semi-finaaleissa ja finaaleissa mitataan vain ne heitot jotka ovat visuaalisesti pidempiä kuin muut kilpailuissa aikaisemmin heitetyt.

Käytännön asioita

Tämä peli pyörii 1 linjatuomarilla, 2 heitto/koppi tuomarilla ja 1 päätuomarilla joka on vastuussa tulosten kirjaamisesta, hän on myös jatkuvassa yhteydessä järjestäjään.

Mini kiekkoja (markereitta) käytetään merkitsemään kopit kierroksen aikana ja mittaukseen kierroksen loputtua.

Kaikkien heittojen on lähdettävä heittoviivan takaa. Askelvirhe tulee, kun mikä tahansa jalanosa tai kehonosa koskettaa viivan etuosaa.

 

Kun tiimi on valmis, linjatuomari antaa merkin kuuluttajalle aloittaa ajanlaskun (3, 2, 1 go). Kun ajanlasku (3-2-1) alkaa koiran voi lähettää ulos kentälle, mutta kiekon saa heittää vasta kun kuulee sanan “go”.

Koska tavoitteena on saada mahdollisimman pitkiä koppeja, ei ole rajoitusta koirien edistämiselle.

 

Kaksi kiekkoa on sallittu per heitto, nämä kiekot voi myös vaihtaa jokaisella heitolla, kaikki sillä kierroksella tarvittavat kiekot voidaan tuoda heittoviivalle. Toista kiekkoa voi käyttää jo kentällä olevan koiran houkutteluun. Sillä aikaa kun koira juoksee kohti ensimmäistä kiekkoa, toinen kiekko voidaan heittää toisen kopin mahdollistamiseksi kaukaisemmalla etäisyydellä.

Kopiksi lasketaan vain se kun kiekko on vähintään sekunnin koiran suljettujen leukojen välissä.
 

Heitto mitataan heittoviivalta siihen pisteeseen jossa koppi tai kiekon laskeutuminen tapahtui.
J
os kiekko on napattu hypystä, laskeutumispaikasta tulee mittauspiste.

Rajan yli menneet kopatutkin heitot pisteytetään ei-kopattuina. Jotta heitto tulkitaan yli menneeksi kaikkien tassujen pitää olla selvästi yli rajan.

Koiran tökkäämät kiekot, me annamme edun niille koirille jotka osaavat tämän taidon ja ne lasketaan kopeiksi. Jos kiekko on tökätty ulos rajoista, pisteitä ei tule, tämä on edun varjopuoli.

Koska tämä on erittäin aikaa vievää, haluaisimme painottaa ettei meillä ole aikaa odottomattomiin viiveisiin. Tästä johtuen, jos et ilmaannu viimeistään sen jälkeen kun nimesi on kuulutettu kolmannen kerran, kierroksesi mitätöidään.

Voittaakseen minkä tahansa divisioonan tai pelin, vähintään yksi koppi on tehtävä. Jos kukaan ei saa yhtään koppia, kategoriassa ei ole voittajaa.

Kaikkien sarjojen sijoitus määräytyy pisimmän heiton mukaan, 20 parasta kutsutaan maailman mestaruuskisoihin. Erityistä kunniaa saa myös tiimi jolla on paras keskiarvo ekalla kierroksella tai LCR-kierroksella.


Kaikki GCDC:n yleiset säännöt pätevät myös tässä pelissä.

© 2014 by Suomen Frisbeekoirat ry. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now